TuiNa massage

De massage die gegeven wordt in Praktijk de Kern komt uit het oude China. Deze techniek heet TuiNa.

In ons huidige (drukke) bestaan zitten we vaak meer in ons hoofd dan in ons gevoel. Wanneer we signalen van ons lichaam negeren, kunnen er lichamelijke klachten ontstaan of als ze er al zijn verergeren. Door de signalen bijtijds op te pikken en er iets aan te doen is dit te voorkomen. Dit kan op verschillende manieren, waaronder door aandacht te geven aan je lichaam en het regelmatig te laten masseren om je lichaam weer te voelen. Om je lichaam te kunnen voelen focus je tijdens de massage op wat de behandeling met je doet.

TuiNa-massage stimuleert de energiebanen (meridianen) en acupunctuurpunten van het lichaam. Door met aandacht te masseren, worden blokkades in beweging gezet en gaat de energie weer beter stromen. De massage verwarmt en zorgt voor een betere doorbloeding. Pijn wordt verzacht, vermoeidheid verdwijnt, u ervaart diepe ontspanning en het lichaam is in staat zich op een gegeven moment sneller te herstellen. De batterij van uw lichaam wordt als het ware weer opgeladen.

Wat betekent TuiNa?
“Tui” betekent duw, “Na” betekent pak/greep. TuiNa spreek je uit als “Twienaa”. TuiNa is een therapeutische massagebehandeling vanuit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Het is een Chinese massagetechniek die al ruim 2000 jaar beoefend wordt. In China wordt het menselijk lichaam gezien als een netwerk van meridianen waar de Qi, de energie, doorheen stroomt en het lichaam voedt. TuiNa bekijkt gezondheid vanuit een energetisch oogpunt op zowel het fysieke als mentale vlak.

Wat doet TuiNa?
Ons lichaam bestaat uit meer dan alleen ons fysieke lijf, ook de geest en energie spelen hierin een rol. Bij ziekte, fysieke trauma of verstoring van lichaam en/of geest, raakt de qi-stroom/energie geblokkeerd. Door middel van TuiNa-massage help ik de energie weer in beweging te zetten. TuiNa-massage bevordert de circulatie van de lichaamsenergie, zoals bloed en lymfe, en stimuleert hiermee het zelfherstellend vermogen van het lichaam. De massage verhoogt uw weerstand en veerkracht en kan vermoeidheid en spanning laten verdwijnen. Het blijft van belang om daarnaast voldoende te bewegen en een gezond voedingspatroon aan te houden.

TuiNa maakt gebruik van veel verschillende massagetechnieken, zoals drukken, kneden, draaien, kloppen en rollen. De therapeut gebruikt hierbij de vingers, handpalmen, vuisten, onderarm en elleboog.

Om een idee te krijgen waarvoor TuiNa-massage ingezet kan worden, volgt hieronder een opsomming:

• Preventief om in uw kracht te blijven staan (u onderhoudt hiermee uw lichaam en geest)
  • Stimuleren van het afweersysteem
  • Overgangsklachten
  • Hoofdpijnklachten
  • Stress, vermoeidheid, burn-out
  • Klachten na Covid
  • Astma, bronchitis
  • Na sportblessures
  • Slaapproblemen
  • Nek- en schouderklachten
  • Rugklachten
  • Menstruatieklachten
  • Spijsverteringsklachten

TuiNa pas ik niet toe bij:

• Botbreuken
  • Open wonden
  • Laesies (zoals dwarslaesie)
  • Ernstige hartklachten
  • Tijdens kankerbehandeling

Binnen de TuiNa-massagebehandeling kan er gebruik gemaakt worden van de cup-, Guasha- of Moxatechniek.

Cuppen
Cuppen is een techniek waarbij de huid en spierlaag omhoog worden getrokken door potjes op de huid te zetten en in het potje een vacuüm te creëren. Hierdoor ontstaat een betere doorbloeding en lymfecirculatie. Een behandeling met cupping versterkt onder andere uw immuunsysteem, bijvoorbeeld wanneer u zich grieperig voelt. U krijgt weer een boost.

Guasha
Guasha is een schraaptechniek die wordt ingezet bij diverse problematiek, zoals verkoudheid, nekpijn, hoofdpijn en spierpijn. Deze techniek heeft een diepe werking op het externe deel van de huid, waardoor afvalstoffen naar de oppervlakte worden gebracht. Guasha stimuleert de bloedsomloop en het immuunsysteem. Het schrapen doe ik met een jadesteen op een geoliede huid.

Moxa
Moxa komt van het kruid bijvoet. Dit is een kruid dat in de oosterse geneeskunde gebruikt wordt om te verwarmen. Het geeft een prettige infraroodstraling. Het kruid bijvoet is samengeperst tot een stokje dat aangestoken wordt. Hierdoor komt warmte vrij. Deze warmte werkt in op het acupunctuurpunt waarboven ik het stokje hou. Het stokje raakt de huid dus niet aan!